ART & LIFE

Gia đình tỷ phú Lee Kun-hee tặng 23.000 tác phẩm cho các bảo tàng tại Hàn Quốc

Jul 27, 2021 | By Trang Ps

Trong suốt cuộc đời mình, cựu chủ tịch Samsung – Lee Kun-hee đã sưu tập hơn 20.000 tác phẩm nghệ thuật, với ước tính trị giá hàng tỷ USD. Sau khi ông qua đời vào năm 2020, những người thừa kế bắt đầu cân nhắc về việc bán bộ sưu tập này để trang trải một hóa đơn thuế khổng lồ khiến không ít cá nhân và tổ chức lo sợ chúng sẽ rời khỏi Hàn Quốc.

Chang Uc-chin, Jacks, 1938.

Chang Uc-chin, Jacks, 1938.

Vì thế, chính phủ Hàn Quốc đã thương lượng với gia đình, dẫn đến quyết định trao tặng kho tàng 23.000 tác phẩm này cho các bảo tàng trên khắp đất nước.

A semi-abstract canvas in reds, oranges, magentas, and pinks that appear to look like mountains.

Yoo Youngkuk, Work, 1974.

Trong bộ sưu tập của mình, Lee chủ yếu tập trung vào nghệ thuật Hàn Quốc, từ truyền thống đến thử nghiệm nghệ thuật hiện đại. Có khoảng 20.000 tác phẩm nghệ thuật truyền thống của Hàn Quốc sẽ được chuyển đến Bảo tàng Quốc gia Hàn Quốc ở Seoul như một phần của thỏa thuận.

A dense figurative painting showing various female Korean shaman in bright robes as well as other elements of traditional Korean iconography like fans, dragons, butterflies, and more.

Park Saeng Kwang, Shaman, 1980.

Khoảng 1.200 tác phẩm đã được tặng cho Bảo tàng Nghệ thuật Đương đại và Hiện đại Quốc gia (MMCA), nơi đã tổ chức một cuộc triển lãm quyên góp mang tên Lee Kun-hee Collection: Masterpieces of Korean Art. Chương trình kéo dài đến ngày 13/03/2022 tại chi nhánh Seoul của bảo tảng. Nhiều triển lãm sẽ được lên kế hoạch trong những tháng tới.

A young woman in a white and pink dress sits reading. She has a straw hat with flowers that correspond to the vase of flowers next to her.

Pierre Auguste Renoir, La Lecture, 1890s.

Bộ sưu tập được gửi tới MMCA hầu hết là những tuyệt tác của dàn danh họa Âu châu như tác phẩm điêu khắc Tall Woman III (1960) của Alberto Giacometti, tranh của Pablo Picasso, Claude Monet, Mark Rothko, Francis Bacon, Salvador Dali, Jean-Michel Basquiat, Paul Gauguin và Pierre-Auguste Renoir,… Ngoài ra còn có những dấu ấn quan trọng từ các nghệ sĩ Hàn Quốc thế kỷ 20 như Kim Whanki và Lee Jung Seop.

Mời bạn đọc chiêm ngưỡng những tác phẩm quý giá hàng đầu từ bộ sưu tập của Lee, hiện là một phần trong bộ sưu tập của MMCA.

A close-up painting of a bull's turned head, set against a muted red background.

Lee Jungseop, Bull, 1950s.

This complex composition features centaurs, women, and babies whose bodies twist and turn. It is set against a mountain landscape and bluish waters.

Salvador Dalí, Family of Marsupial Centaurs, 1940.

This early-career untitled work shows a view of boats docked on the riverbanks.

Paul Gauguin, Untitled, 1875.

Six children sit at a low table outside a humble structure as a woman carrying a baby looks on.

Park Sookeun, Children at play, 1963.

A terracotta self-portrait bust by Kwon Jinkyu. The figure stares straight out and his head is shaven.

Kwon Jinkyu, Self-portrait, 1967.

 

A wide painting showing Joan Miró's signature iconography of birds and other shapes against a deep blue background.

Joan Miró, Composition, 1953.

An abstract painting of a rich blue background with circular patterning is broken up by the white outline of a darker blue rectangle that extends from the edge of the painting’s top to its center.  

Kim Whanki, Echo 19-II-73 #307, 1973.

A still life of a larger-than-life vase filled with red flowers. To the vase’s right is a bowl of fruit and a bottle; to its left is the titular wedding couple gazing at the flowers.

Marc Chagall, Les amoureux aux bouquets rouges, 1975.

An ink drawing showing the angular features of Guryong Waterfall. A man looks up at the waterfall.

Byeon Gwansik, Guryong Waterfall of Mt. Kumkang, 1960s.

Claude Monet's Impressionist depiction of water lilies. At left, a foaming white field of fog and mist turns into the greens of the pond and bluish-purple water lily pads.

Claude Monet, Le Bassin aux Nymphéas, 1919–20.

A large canvas that has various color blocks of brightly colored background that mimicks textiles. Spread throughout the composition, three topless women hold jars, a faceless pair holds each other, two women in traditional wear stand with their arms crossed, and other objects fill the canvas.

Kim Whanki, Women and Jars, 1950s.

A crowded market scene in which hundreds of figures move around the Parisian suburb’s streets.

Camille Pissarro, Marche de Pontoise, 1893.


 
Back to top